Finns det anledning till oro i branschen?

Annons:

Mars månads nyregistreringar har börjat bli offentliga och siffrorna pekar på en kraftig nedgång, hela 59 procent färre husbilar har registrerats hittills under 2022 jämfört med 2021 enligt HRF. Är det ett tecken på att intresset för husbilar dalar?

Friheten är ett viktigt argument för att välja en husbil som semesterform. Dessutom tilltalar det även yngre kategori vanlifers.

Nej, det är inte mycket som tyder på det om man ser det i ett bredare perspektiv. Än så länge väntar vi på övriga statistikföretags siffror, inte minst viktiga är Trafas (SCB:s), deras statistik får vi se i början av den kommande veckan. Enskilda månaders registreringar säger inte heller så mycket om intresset just nu eftersom de husbilar som ingår i mars månads nyregistreringsstatistik oftast är beställda långt tillbaka i tiden. Leveranstiderna brukar ju ligga på halvåret och därför visar statistiken en mix av höstens beställningar, önskad leveranstid och fabrikantens förmåga att uppfylla detta. Så de husbilar som levereras nu är de som det tecknades kontrakt på i höstas, långt innan kriget i Ukraina och innan drivmedelspriserna började skena okontrollerat. Det är nog inte där orsakerna ska sökas även om det förstås finns de som går in till handlaren med en sedelbunt i fickan och går ut med en husbil istället. Har inte handlaren fordonet i lager får sedelbunten ligga kvar.

Husbilar gör ägarna glada och nöjda, det är helt enkelt en livsstil.

Mobility Sweden (tidigare hette de Bil Sweden) går ut med att försäljningen av personbilar minskat med 40 procent i mars vilket är en anmärkningsvärd minskning. Ändå är husbilarnas minskning på knappa 60 procent mer än personbilarnas 40. Även där talas det mycket om långa leveranstider men elbilarna drar upp statistiken så gräver man djupare i siffrorna för enbart fossildrivna kommer man nog fram till likartade siffror som för husbilar.

Varför skiljer sig då statistikföretagens syn på nyregistreringarna så kraftigt åt? Det var ett ämne vi diskuterade i vår podd Perspektiv med statistikföretaget Vroom som även de redovisar siffror som skiljer sig mot både HRF och Trafa. Ser man bara rubrikerna är det lätt att bli förvirrad.

Winnebago blev det först att ha producerat en halv miljon husbilar

Rapporterna är just nu täta om fabriksstängningar, produktionsneddragningar och problem med leveranskedjor. Halvledarkrisen är bekant sedan länge och kriget i Ukraina spädde på med kabelhärvor. Problematiken med urea, baskomponenten i AdBlue, spär på problemen men har förstås inget med leveranserna just nu att göra. Men står husbilen, eller personbilen, utan någon vital del som gör att den inte kan levereras som utlovat påverkar det nyregistreringsstatistiken. Här finns nog en del av förklaringen. Det ger även slumpvisa förändringar i tio-i-topp-listan och ni som följer vår månatliga rapportering har säkert noterat detta.

2021 blev det fjärde bästa året någonsin enligt HRF

I mars 2022 registrerades det 398 husbilar medan det i mars föregående år registrerades 1 170, något som visar skatteförändringarnas kraft. Förra året skärptes bonus-malus den 1 april med resultat att det registrerades många nya husbilar innan skattehöjningen. Så var det inte i år vilket förklarar det höga procentuella tappet just i mars. Men även om man ser till det första kvartalet 2022 har det totalt registrerats 602 husbilar mot 1 455 förra året. Det innebär en minskning med 58,63 procent år 2022.

Kontrakten skrivs i allmänhet långt innan husbilen hamnar i statistiken för levererade husbilar

Tittar man på en av de få oberoende punkterna som visar på dagens intresse får man nog söka sig till campingplatserna. Visserligen tar de inte specifikt tempen på husbilar eftersom campingarna huvudsakligen huserar husvagnar men här fortsätter intresset att öka enligt vad campingkedjorna rapporterar. Ställplatser bokas sällan i förväg så där finns inte motsvarande möjlighet att blöta fingret och känna vart vinden blåser. Här tyder det mesta på ett fortsatt ökat intresse. Men då talar vi om användningen av hela fordonsparken på cirka 400 000 registrerade husbilar och husvagnar, inte på om det säljs cirka 5 000 husbilar plus/minus något tusental som nyregistreringarna berör. Intresset för camping verkar det inte vara något fel på.

Naturupplevelserna blir så mycket bättre när man campar. Bilden är från stäklplatsen Axmar brygga

Det syns även på mässbesöken. Birmingham slog rekord och även mässan i Kista fick bra besökssiffror trots att det inte blev rekord. Även om det var en trevlig och besöksvärd mässa ska man kanske inte jämföra den med de år där en betydligt större del av branschen ställde ut. Handlarmässorna har också de dragit många besökare och där finns många nya och yngre spekulanter i spåren av den starkt ökande vanlifetrenden. Vare sig i Sverige eller övriga Europa finns det några tecken på att intresset viker och fabrikanterna bygger nya fabriker eller utökar i snabb takt.

Husbilar med planlösning för två blir allt vanligare

En skillnad finns mellan Sverige och andra länder och det är den drakoniska skattenivån för husbilar. Sådant har betydelse, det syntes tydligt i Danmark när skatten sänktes där, direkt efter sköt försäljningen iväg uppåt. Socialdemokraterna är nöjda med karenstidsförändringen som teoretiskt gör det möjligt att minska beskattningen till en nivå som är jämförbar med den innan bonus-malus infördes. Tekniskt krångligt och lite onödigt byråkratiskt men trots det fullt möjligt för de flesta. Man kan ju dock undra varför man “löser” den höga beskattningen på ett sådant sätt. I politikernas värld verkar det som att ett höjt pris som kompenseras med avdrag är samma sak som ett lågt pris från början. I vår intervjuserie Perspektiv är det bara Socialdemokraterna som försvarar systemet men så var det också de som föreslog det och det antogs eftersom det bedömdes som den minst dåliga lösningen. Säkert påverkar bonus-malus försäljningen även om det inte borde göra det. Det har etablerat en uppfattning om att det är dyrt att äga husbil, något som inte är mer sant nu än innan skattehöjningen om man anpassar sig till systemet. Medan försäljningen i övriga Europa ser till att deras husbilar är de renast möjliga får Sverige en allt äldre fordonspark. Frågan är om det är optimalt ur miljösynpunkt. Försäljningen följer inte längre den i övriga Europa men ligger på en historiskt hög nivå utan att den uppnår rekordnivåerna från 2016 till 2018.

Ni som lyssnade på Vincent Scaffler från Vincents fick sannolikt lite matnyttiga tips

Begagnatmarknaden är milt sagt överhettad vilket tyder på att det inte är brist på intresse. Det ger bra andrahandsvärden och sänker på så vis kostnaden att köpa nytt. Så länge intresset för husbilism håller i sig lär detta förhållande kvarstå.

Sammantaget finns det därför inte någon större oro för branschen som helhet men den står sannolikt inför en omstrukturering. Om fler behåller sin husbil blir tillbehören viktigare och det är allmänt omvittnat att husbilister sköter sina fordon väl.

Dessutom får vi vänta ett tag till innan vi får jämförbara siffror. Om ett par månader är det dags för nästa skärpning av bonus-malus och då blir det återigen hack i statistiken, många nog lär nog försöka registrera in en ny husbil innan skattehöjningen.

Men nej, någon anledning till oro behövs inte så länge orderböckerna är fyllda och leveranstiderna sträcker sig in på 2023. Den minskning vi ser den här månaden är mest troligt en kombination av förra årets skattehöjningar och nuvarande leveransproblem. De som vill ha en husbil den här säsongen bör nog lägga på ett kol och försöka hitta sitt drömfordon bland de som handlarna har i lager.

Dela gärna!

Annons:

2 Trackbacks / Pingbacks

  1. Kraftigt nedåt för nyregistreringar i mars – Rolling Homes Webbtidning
  2. Tyskland fick ett mycket starkt första kvartal – Rolling Homes Webbtidning

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


83 − 76 =