
Fiat Professional börjar sälja modellerna Scudo och Ulysse med såväl batteridrift (BEV) som diesel (ICE) första kvartalet 2022. De husbilar som kan byggas på dessa basfordon är mindre och brukar benämnas campingfordon.
Modellnamnen är dock inte nya, Fiat Ulysse MPV (Multi Purpose Vehicle) producerades i Hordain mellan 1994 och 2002 och Scudo mellan 1996 och 2012. De var då ett resultat av samarbetet mellan Fiat och PSA-group. Nu har ytterligare sammanslagningar skett och bolagsgruppen heter Stellantis.
Plattformen som kommer att användas finns redan på fler av Stellantis modeller som Peugeot Expert och Traveller, Citroën Dispatch och SpaceTourer samt Vauxhall Vivaro.
Scudo kan användas som bas till campingbilar och kommer att tillverkas i tre versioner, Van, Combi och Cab med flak medan Ulysse finns med sex till nio säten. Båda byggs på EMP2-chassit vilket gör det möjligt att möta en rad specialområden. Med BEV blir fordonen nollutsläppsfordon i den lokala miljön. Det kommer dock fler versioner inom tre år skriver Stellantis i sitt pressmeddelande där de hävdar att de ska bli marknadsledande inom BEV-fordon till konkurrenskraftiga priser. Inom den här tiden kommer fler BEV-modeller men även vätgasfordon med bränsleceller och senare ska presenteras inom några månader. Det antyds även att det inom kort kommer en Ducato med bränsleceller.
2030 beräknar Stellantis att över 70 procent av de transportbilar som de säljer i EU ska vara “lågutsläppsfordon”, low-emission vehicles. För att nå dit görs investeringar före 2025 på 30 miljarder euro.
Bildcred: Fiat Professional
Bli först med att kommentera