Fartkamera som hinder

Annons:

Att det sätts upp allt fler fartkameror vet alla bilister, runt 250 tillkommer varje år och nu börjar de även inkräkta på cyklisternas frihet. Men man förundras trots det över vissa fartkamerors placering.

Om tanken är att även fartgalna cyklister utan nummerskylt och körkort ska tänka på sin hastighet är placeringen närmast perfekt, möjligen kunde den placerats något mer mot mitten av cykelbanan men man kan ju inte få allt. Kanske skulle tekniken börja tillämpas i korsningar, ni vet de där med vackra lampor i grönt, gult och rött. Med en kamera placerad mitt i körbanan för cyklister på slika ställen kanske man kunde få dessa att sänka hastigheten så att de till och med kunde förmås stanna när det lyser vackert rött. Eftersom de alltför sällan förstår innebörden av denna teknikinnovation efter mer än hundra år kanske vägmärket om avsmalnande väg är något överdrivet.

Det första trafikljuset installerades i London den 10 december 1868 men då sköttes det manuellt. Det var en gaslykta med rött glas åt två håll och grönt åt två och roterades av en polisman. Den 5 augusti 1914 blev Cleveland i delstaten Ohio i USA den första orten i världen med elektriska trafikljus med rött och grönt samt varningssignal. Kanske är det nu dags att komplettera tekniken med stolpar.

Fartkamerorna är dock av nyare snitt, den första med dagens teknik sågs 2006 utanför Askersund. De allra första dök upp under 1980-talet och var inte alls populära. Jag minns skandalen då någon stockholmare målade kameralinsen svart och även om en och annan kamera fortfarande inaktiveras med handgripliga metoder påstås att svenskar är positiva till företeelsen. Mest i Europa till och med eftersom sju av tio är positiva. Äldre damer ska tydligen vara mest för dessa tingestar medan yngre män befinner sig i andra änden av skalan. Inte sällan är ju cyklister yngre män i konstiga dräkter och futuristisk hjälm så de kanske blir än mer frustrerade om de ska placeras så här i framtiden.

Varför står den då inte på högra sidan av räcket? Fungerar inte en stolpe i bilarna? Det borde ju fungera på motsvarande sätt, ser bara bilisten stolpen i tid lär denne stanna. Kanske blir det så att säga ett omedelbart stopp. Nog så effektivt som fartkameror och betydligt billigare.

Dela gärna!

Annons:

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


Skräppostfilter − 2 = 5