
Eura Mobil, som ingår i Trigano-gruppen, lanserar plåtisar till 2022 och man gör det med ett lyxigt koncept i ett kraftigt expanderande segment. Modellserien har tre versioner 595 HB, 635 EB samt 635 HB. Trigano säljer även plåtisar under varumärket Karmann men Eura Mobil kommer inte att vara kopior på dessa även om de tillverkas i samma fabrik, den i italienska Paglieta.
Att det på senare tid kommit allt fler plåtisar får betraktas som en marknadsanpassning, förra året var tillväxten för husbilar lämpade för Vanlife hela 60 procent. Men marknaden är tuff och det gäller att komma med nyheter som skapar en åtrå eller möjligen något som är så billigt att det på allvar konkurrerar med nästan nya begagnade husbilar. Eura Mobil väljer högre utrustningsnivå och en lyxigare känsla före lågt pris och kryddar med snygga detaljer som kromlisten på skåpdörrarna och de inifrån belysta hyllorna utöver läderklädseln.
Standardutrustningen är ganska omfattande och innehåller bland annat 4 KW dieselvärmare, elhissar, dubbla airbag, myggnät för skjutdörren, isofix-fästen och uppvärmda vattentankar.
Basfordonet som Eura Mobil valt för 635 HB är Fiat Ducatos långa skåp, 636 centimeter, som försetts med en smakfull inredning med microfibertapet som extra krydda. Det ger ett ombonat intryck som följs upp med välgjorda skåp.
Planlösningen följer sedvanligt koncept, husbilens storlek medger inte särskilt många alternativ även om detaljlösningar kan vara nog så viktiga. Stolarna i fram är vändbara, en soffa för två i bilens färdriktning med ett expanderbart bord däremellan vilket dessutom kan flyttas utomhus är inget ovanligt. Ovanför framstolarna finns ett panoramafönster som gör att bilen känns ovanlig luftig för att vara en plåtis eftersom det dessutom finns ett takfönster ovanför bordet. Samtliga fönster är infällda i karossen vilket är både snyggt och vattentätt, extra viktigt eftersom det är en plåtkaross.
Bakom soffan finns det fönsterförsedda och för plåtisar väl tilltagna badrummet som framför allt utmärks av ett stort handfat och en duschyta på 60 x 90 cm För att duscha viks handfatsväggen undan över kassett-toalettstolen och på golvet ligger en trätrall. En praktisk detalj är facken bakom den vikbara väggen vilket gör att schampoflaskorna kan stå kvar där när man fäller tillbaka väggen.
Mittemot finns köksmodulen med en tvålågig spis och modulen har även lådor som går ut från bilen och har försetts med detaljer som att skyddet för hon sitter på gångjärn och bildar en bredare arbetsyta när hon används. Inåt mittgången finns fyra lådor med mjukstängning varav de två övre är ovanlig breda På modulens kortsida har utrymmet utnyttjats för vikbara skåpdörrar med små fack och flaskförvaring, en småpraktisk lösning. Man har även utnyttjat höjdskillnaden i golvet med att placera en låda under soffan och dessutom finns ett fack med lock bakom förarstolen. Det expanderbara bordet har dessutom en smart triangelformad fördjupning närmast väggen som gör att man kan ”gömma” småsaker som annars skulle ha stått uppe på bordsskivan. Smidigt för exempelvis fjärrkontrollen till TV:n som det finns plats för ovanför soffan. Ett Thetford 90-liters kompressorkylskåp med frysfack är placerat till höger om köksmodulen ovanför ett skåp vilket gör lösningen mer lik den i en delintegrerad husbil.
Sängen är höjbar med elmanövrering och golvet är försett med en durkplåt vilket gör det enkelt att rulla in cyklarna under färd, det finns till och med en lastramp. Båda sidorna är försedda med skåp och eftersom de inte är så djupa blir den belysta mittgången ändå tillräckligt bred för att få in en scooter om man har en sådan istället för cyklar. Skåpdjupet räcker dock till för de dubbla gasolflaskorna, i ett annat är lithiumbatteriet på 100 Ah placerat. En annan smart detalj är vattenkranen, eller åtminstone en anslutning, som gör att det blir enkelt att spola av smutsig sportutrustning innan den tas in i bilen eller om man vill duscha utomhus. Lastutrymmets utformning är en direkt flört till Vanlife-kunderna som ofta har skrymmande sportutrustning som annars kan vara svår att få in och det är även smidigt för längre utrustning som exempelvis skidor. Ytterligare en detalj som säkert tilltalar Vanlifarna är att kombinationen med det kraftigt tilltagna batteriet och en booster gör att man blir mer oberoende av yttre inkoppling av el, i synnerhet om man väljer till solpaneler. Lastutrymmet blir dock annorlunda för 635 EB som har längsvis placerade bäddar (191 respektive 178 cm långa) med förvaring under och den kortare 595 HB som har sängen på tvären. Det är en väl genomtänkt serie plåtisar som Eura Mobil presenterat där i synnerhet 635 HB kan tilltala den yngre Vanlife-inriktade kundkretsen.



Bli först med att kommentera