Dethleffs Just Go på Transit

Annons:

Fiat får stryka på foten när Dethleffs som ingår i Erwin Hymer Group visar upp sin nya delintegrerade Just Go med fyrhjulsdrift, det blir Ford Transit som får äran den här gången. Med två längder och tre planlösningar ska modellen locka såväl instegsköpare som de som haft husbil sedan tidigare i ett segment som många köpare tittar extra på. Namnet Just Go syftar på att den är väl utrustad redan från början även om det finns ett comfortpaket att komplettera med.

Att det nu kommer allt fler husbilar på andra chassin än Fiat Ducato gör utbudet mer varierat och Ford har gjort sig känt för att ha en mer komfortabel gång jämfört med Ducaton. Visserligen körs husbilar generellt sagt inte så långt, senaste statistiken talar om drygt 500 mil per år, men mer komfort är förstås ingen nackdel.

Modellserien finns i två längder, den kortaste är 699 centimeter lång, har modellnamnet T 6815 EB och har längsbäddar.

Planlösningen följer gängse standard med soffa i färdriktningen och längsbäddar i bak vilket är den mest efterfrågade. Dessutom finns som tillval en elektriskt manövrerad 140 centimeter bred taksäng över sittgruppen vilket totalt ger fyra sängplatser. Med den mindre fåtöljen till höger om dörren finns det plats för fem sittande.

Köket i T 7055 EB

Väljer man den knappa halvmeter längre T 7055 EB, den är 736 centimeter, får man en annan planlösning för det L-formade köket som får det 142 liter stora kylskåpet med 15 liters frysfack placerat direkt till vänster om den 70 centimeter breda dörren. Själva köksmodulen med en tvålågig spis och ho är dock likadan men den extra längden ger utrymme för en separat dusch mellan köket och sängarna. Dörren till toaletten går att stänga framåt vilket ger möjlighet till ett avdelat sovrum vars golv är något högre än vid kök och sittgrupp. Vill man ha ugn finns det som tillval. Modellen med dubbelsäng har omvänd placering på ho och spis.

På Dethleffs bilder visa inredningen i ljust trä och grålackade luckor med en ljusare grå rand vilket följer nuvarande designtrend. Luckorna saknar handtag och ger därmed ett rent intryck.

Med kraftig vidvinkelfotograferingen ser naturligtvis sovrummet väldigt brett ut men sängarna har ordentlig längd, 215 centimeter, och går som tillval att bygga ihop till en mycket generös dubbelbädd som dessutom har 15 centimeter tjocka kallskumsmadrasser.

Väljer man istället planlösningen med den 190 x 150 centimeter stora dubbelbädden går den att justera i höjdled vilket ger möjlighet till mer flexibelt användande av garaget.

Väljer man comfortpaketet får man fönster i entrédörren och även centrallåsning medan myggnät ingår i standardutrustningen. I det paketet ingår även dimbar belysning samt ett takfönster över förarstolarna. På utsidan syns comfortpaketet bland annat genom aluminiumfälgar och extra lysen i främre stötfångaren. Textilierna finns i två färgkombinationer, antracitgrå/ljusgrå samt antracitgrå/blå.

Motortekniskt är samtliga versioner utrustade med en 2,0 liters dieselmotor på 130 hästkrafter (96 kW) som klarar den senaste avgasnormen Euro VI-E. Automat går att få som tillval liksom en motor på 160 hästkrafter. Samtliga uppges ha en totalvikt på 3,5 ton medan tjänstevikten inte anges i pressmeddelandet.

Bildcred: Dethleffs

Dela gärna!

Annons:

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


Skräppostfilter − 1 = 1