
Det är bara fantasin som sätter gränser. Så kan man uttrycka sig om Knaus nya husbil som kräver ett nytt begrepp för att kunna förklaras. Det vi nu ska lära oss kallar Knaus Caravaning Utility Vehicle eller förkortat CUV som tänjer på gränserna för vad vi är vana vid. Premiären för den här modellen blir på Caravan Salon i Düsseldorf i augusti.

Bakgrunden är förstås det starka intresset för vanlife där alla fabrikat med framtiden i sikte kommer med nya modeller där fantasin får blomma. Bilarna ska vara små utanpå men än mer flexibla än hittills inuti, kanske som CUVision med nya typer av höjbara tak som även Bürstner Lyseo Gallery gett exempel på. Förra året var den ett koncept men nu sätts Gallery i produktion.

Namnet CUVision syftar på en vision om nya lösningar, inte bara när det gäller tekniken att lyfta hela taket till skillnad mot övriga pop-up-tak utan även deras nya samarbete med Volkswagen. Fiats leveransproblem skapar onekligen nya valmöjligheter för husbilsköparna. Just Volkswagen T6.1 passar utmärkt för mindre husbilar och kan bli en svår konkurrent till Fiat Ducato som sannolikt får svårt att komma tillbaka till sin tidigare dominerande position.

Knaus Tourer CUV är kompakt och bara 213 centimeter hög och har en något lägre totalvikt än vad dagens körkortsregelverk medger, den väger in på 3,2 ton. Men CUVision behöver inte vara större för att få rimliga innerutrymmen på grund av det höjbara taket. Dessutom finns det viktutrymme för en framtida elversion.
Knaus uppger att den har plats för fyra personer och du får en försmak av bilen via videon även om den bara visar lite grand. Ska det rymmas fyra personer måste det utöver den tvärplacerade bädden längst bak finnas en taksäng.
I övrigt ser planlösningen ut att följa standardmallen med en framåtvänd soffa och vändbara framstolar, köket finns till vänster om ingången och mittemot finns toalett och dusch.
Några officiella specifikationer finns inte än och filmen ger inga sådana detaljer men troligen får den som standard en dieselmotor på 150 hästkrafter samt en sjustegs automatlåda.
Produktionen uppges starta i mars 2023.
Bli först med att kommentera