Bürstners prisvinnare i två våningar blir verklighet

Annons:

Två våningar Bürstner och 3,7 meters höjd på en “vanlig” delintegrerad sjumeters husbil. Det konceptet fick pris i höstas när modellen Lyseo Gallery visades upp och nu blir den verklighet. Produktionen startar våren 2023 och det väcker nästan lika stor uppmärksamhet nu som när konceptet med den patenterade uppblåsbara alkoven först mötte publikens blickar.

Till att börja med är det långt ifrån alltid som publikdragare som Gallery blir verklighet. Ofta nöjer sig fabrikanterna med att ta detaljer från konceptfordon till redan existerande modeller men Bürstner tar steget fullt ut och när modellen börjar synas på våra campingar lär samtalsämnet vara givet.

Pop-up-tak finns på flera modeller och syns allt oftare men då företrädesvis på små husbilar och framför allt på campingbilar utöver mer avancerade lösningar på en och annan lyx-liner. Det ger en luftig atmosfär och ju mindre husbil desto nödvändigare för att få tillräcklig ståhöjd och en sängplacering som frigör golvyta. Bürstners koncept är annorlunda. Istället för ett vikbart pop-up-tak är det i det här fallet mer fråga om en sektion som lyfts rakt upp och det är därför den beskriven som en tvåvånings husbil. De som då såg lösningen imponerades av den rymd som Bürstner Lyseo Gallery har och tekniken har nu hunnit prövas ut tekniskt och förstås har även materialen testats för kyla, värme och annat som vädrets makter kommer att utsätta alkoven för.

Det är helt uppenbart att modellen kommer att bli omtalad.

Vi håller oss kvar vid alkoven för det är den som kommer att vara det som gör att Gallery sticker ut. Ingen annan fabrikant har något liknande, i varje fall inget som hittills visats upp inför 2023. Att lösningen är patenterad ger nog inte utrymme för allt för snarlika lösningar heller för den delen.

Alkoven har luftkanaler som kompressorn fyller på 90 sekunder. För att man inte ska vakna omgiven av oregerlig tältduk har man byggt in säkerhetsfunktioner som håller alkoven spänd utan att man själv behöver bry sig. Konstruktionen låses automatiskt men skulle tekniken fela så finns manuell hantering.

Givetvis är materialen valda så att det övre sovrummet med hygglig frihöjd, 110 centimeter, är fritt från insyn och inte onödigtvis släpper igenom ljud. För att ta sig upp finns en trappa så att man inte behöver någon komplicerad stegkontruktion.

Materialen är avancerade och välisolerade, man kommer knappast att behöva frysa även om temperaturen kryper nedåt på vår och höst men någon vintercamparbil blir den knappast även om den testats i klimatkammare ned till minus 30. Med isolerkanaler i väggarna klarar materialen att hålla kylan på avstånd om man litar på Bürstners uppgifter. Det finns i varje fall ingen anledning att betvivla Bürstner om detta samt att konstruktionen är vindtestad till 120 kilometer i timmen.

Den 699 centimeter långa modellen kommer att finnas med två planlösningar där TD 649 G har stora likheter med den som konceptfordonet hade. Sängen i bak är då ersatt med en rejäl U-formad sittgrupp av den typ som är vanlig i husvagnar och den kan göras om till en bädd. Som tillval kan man även välja en takbädd med måtten 186 x 200 centimeter över den vilket i så fall ger plats för sex sovande. Väljer man takbädden blir ståhöjden där 186 centimeter, i övrigt överstigen den två meter.

Badrummet har en svängbar vägg för att få en större dusch och är placerat bakom förarstolen medan trappan finns på passagerarsidan. Ovanför badrummet finns dessutom förvaring.

Köket har en trelågig spis samt ett 175-liters kompressorkylskåp.

Den andra planlösningen, TD 689 G, är mer traditionell och har ett större badrum med separat dusch som täcker husbilens hela bredd längst bak och då finns även plats för en rejäl garderob.

Sittgruppen är L-formad men den planlösningen är ännu inte visad utan presenteras på Caravan Salon i augusti.

Dela gärna!

Annons:

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


Skräppostfilter + 51 = 54