
Vi är vana vid att husbilar som är byggda för riktig äventyrskörning är ganska bastanta pjäser med lika bastanta prislappar men till säsongen 2022 lanseras Bocklet Dakar 693 E på knappa sju meter. En slide-out i bak gör att det ändå blir gott om plats för de som beger sig ut på äventyr.

Bocklet är ett tyskt företag som bara genom namnvalet sätter ribban, få namn är så starkt förknippade med äventyr som Dakar, det berömda ökenrallyt. De bygger en hel serie med fyrhjulsdrivna off-roadhusbilar på lastbilschassier som klarar alla typer av underlag, är självförsörjande och byggda för att klara extrema temperaturer, både ökenhettan och arktisk kyla. Basfordonen varierar men de finns på såväl MAN TGM eller Unimog, Mercedes Sprinter eller Iveco Daily.

Som basfordon till 693 E har de valt Iveco Daily med en 180 hästkrafters fyrcylindrig dieselmotor och som sig bör har den fyrhjulsdrift. Längden är 693 centimeter, bredden 220 och höjden 320. Att den är gjord för att köras i tuffare terräng bevisas av att den har tre differentialspärrar. Totalvikten på 7 ton tyder på att det är något helt annat än en vanlig husbil, få andra sjumetersbilar kommer ens i närheten utan där kämpar fabrikanterna för att hålla dessa under B-kortsgränsen på 3,5 ton.

Exteriören matchar detta tekniska intryck, intrycket blir att det är som att se en Jeep Wrangler fast i husbilsutförande. Den gråbruna färgen, takboxarna och ställningarna och den höga markfrigången gör det klart att den kommer att trivas även när vägen tar slut. Det tyska priset på ungefär 3,5 miljoner svenska kronor är högt för en sjumetersbil men så är det ju inte någon alldaglig husbil som Bocklet har byggt. Även interiören avviker från det som kan sägas vara det alldagliga, den stora sittgruppen i bak är U-formad, möblerna är bastantare än vanlig men så ska de ju klara av att fordonet körs på ojämnt underlag utan att skaka sönder. Det innebär inte att Bocklet enbart haft funktionen i fokus, designen med vitlackerade möbler, bord, äkta ek samt jordfärgade klädsel ger ett ombonat och hemtrevligt intryck när man tittar på bilderna.

Men husbilar på sju meter har inte hur mycket plats som helst och eftersom sittgruppen är stor krävs en slide-out för att få plats med en ordentlig dubbelbädd. Man får anta att tilltänkta köpare inte drar sig för att kliva över sittgruppen för att kunna nå den 140 centimeter breda sängen. Även sittgruppen är bäddbar och ger då plats för ytterligare två.

Bocklet har även utnyttjat övriga utrymmen väl. Ovanför sittgruppen finns överskåp och i soffan finns det gott om förvaringsutrymme. Det finns även utrymmen som nås utifrån för campingmöbler och liknande.

Det minimala köket är påkostat och också det bastant byggt av samma skäl som övrig inredning. Trots att utrymmet är begränsat finns en trelågig spis, ugn, ett kompressorkylskåp på 130 liter men inte minst påtagligt är bänkskivan i sten. Du börjar säkert förstå varför totalvikten är sju ton.

Att det här inte är någon vanlig husbil visas även av badrummets placering som upptar hela fordonets bredd bakom förarhytten. Här finns en väl tilltagen dusch, komposttoalett och förstås handfat. När duschen inte används skjuter man in en garderob i den, en lika udda som platsbesparande lösning.

Men åter till att Bocklet Dakar 693 E har fokus på offroad vid sidan av allfarvägarna. Det finns två reservhjul bak för nödsituationer, en bränsletank på 250 liter, solpaneler med hög effekt och gråvatten- och färskvattentankarna är placerade så att de inte kan frysa ens i arktiskt klimat.

1 Trackback / Pingback