
Husbilar och eldrift ses av många som en svårlöst kombination då räckvidden blir för kort eller så blir totalvikten för hög med nuvarande batteriteknik. Det gäller till viss del även för lättare personbilar även om försäljningen inom segmentet BEV går bra just nu. Inte att förglömma är att elbilen bara blir koldioxidfri om elproduktionen är det och inom Europa räknas 60 procent av elproduktion vara fossilbaserad, globalt är siffran 80 procent. I Kina byggs och öppnas nu ett nytt kolkraftverk i veckan vilket gör att de ökar sina koldioxidutsläpp snabbare än vad EU reducerar sina. BMW sticker nu ut hakan även om de har lagt ned miljarder på att utveckla elbilar de senaste åren. De ser ingen anledning att fasa ut förbränningsmotorerna under den närmaste framtiden.
– Vi tycker det är fel att stoppa förbränningsmotorn i Europa. Bilindustrin kommer se väldigt annorlunda ut när det gäller skala och struktur än i dag om bara en enda teknologi ska användas, sa BMW-chefen Oliver Zipse på en nyligen hållen konferens om innovation, enligt Wirtschaftswoche.
När det gäller hus- och transportbilar diskuteras bränsleceller som ett realistiskt alternativ till dieseldrift och EU har satt upp ett mål på tusen vätgasmackar till år 2030 men stora tillverkare som Mercedes har egna utbyggnadsplaner som gör att det sannolikt kommer att finnas betydligt fler. BMW vill med sitt utspel fokusera på många olika drivlinor istället för bara eldrift och menar att politikerna borde vara öppna för att sänka de lokala koldioxidutsläppen oavsett på vilket sätt det görs. Att som, vilket det nuvarande beslutet innebär, helt stoppa försäljningen av bilar med förbränningsmotorer skulle leda till ”störningar som ingen här kan kontrollera”.
BMW menar vidare att det kommer ta många år att bygga ut laddinfrastrukturen med fossilfri el vilket är en anledning till att de vill fortsätta bygga bilar med förbränningsmotorer, ettdera med direkt vätgasdrift eller med bränsleceller.
– Vi tror starkt på vätgas. Det kommer och det kommer även till BMW, det är jag väldigt säker på. Vi behöver toppmoderna förbränningsmotorer under några år för att minska koldioxidutsläppen i personbilsklassen globalt på ett effektivt sätt.
Även Dacia kommer att behålla sin bensindrift så länge som möjligt. Under en presentation i Paris i veckan sa Dacias VD Denis Le Vot att de tänker fortsätta med förbränningsmotorer så länge de kan vilket kan tolkas som till 2035 då enbart lokalt utsläppsfria bilar blir tillåtna att nysäljas inom EU. De menar att elbilar än så länge är för dyra och att deras kundkrets är ovilliga att betala extra för denna nya teknik.
Det danska start-up-företaget Everfuel har presenterat sin plan för byggandet av vätgasmackar i Sverige och målet är femton stationer vid slutet av 2023.
En förutsättning för att fler lokalt utsläppsfria vätgasfordon ska kunna rulla på gatorna är en tankinfrastruktur. I dagsläget finns endast ett fåtal publika vätgasmackar i Sverige, men för att klara koldioxidmålen framöver satsar allt fler fordonstillverkare på vätgasdrift och då ökar även intresset för att etablera tankstationer.
Fram till 2030 planerar Everfuel att investera 1,5 miljarder euro vilket för Sveriges del innebär en etablering av femton vätgasmackar och i slutet av 2023 ska Everfuel ha hunnit bygga 40–50 publika vätgasmackar i Skandinavien. Nätverket av vätgasmackar kommer att binda ihop de skandinaviska huvudstäderna och stödjer det delvis EU-finansierade initiativet STRING vars syfte är att etablera en vätgaskorridor med tankstationer från Hamburg till Oslo.
En fördel är att vätgasen inte måste produceras industriellt och fraktas, den kan produceras fossilfritt och lokalt med hjälp av solceller som splittrar vatten till syre samt vätgas. Eftersom vätgasen kan lagras i tankar blir den väderberoende kraftproduktionen som vind och el mindre beroende av produktionen vid varje ögonblick, något vi blivit varse ger kraftigt varierande elpriser även om de mest verkar variera uppåt.
Därutöver planeras åtta stationer inom det delvis finansierade EU-projektet Nordic Hydrogen Corridor tillsammans med samarbetspartners Vätgas Sverige, Statkraft, Hyundai och Toyota.
I dagsläget är det inte bestämt var tankstationerna kommer att byggas, men enligt pressreleasen från Everfuel finns det planer för dessa orter:
- Uddevalla
- Göteborg (2)
- Helsingborg
- Malmö
- Trelleborg
- Markaryd
- Växjö
- Karlshamn
- Oskarshamn
- Linköping
- Örebro
- Stockholm (2)
- Gimo
Bli först med att kommentera