Banbrytande ny bromsteknik från Brembo

Annons:

En nyhet som av motorpressen i allmänhet kallas banbrytande är att Brembo har konstruerat ett bromssystem där samtliga hjul bromsas helt individuellt vilket benämns active-braking system. Systemet ska inte jämföras med ABS som skickar lika mycket bromskraft till alla hjul, i det nya systemet får varje hjul exakt den bromskraft som behövs oavsett om det är lite eller mycket.

– Vi tror att Sensify kan vara en banbrytande teknik med samma omvälvande effekt som ABS hade när det lanserades inom fordonssektorn, säger Brembos VD Daniele Schillaci.

ABS, som introducerades i slutet på 1970-talet, känner av om ett hjul låser sig och slutar då helt att bromsa det. Därefter återfår hjulet bromskraften med samma tryck som övriga hjul även om det därutöver oftast finns en reduceringsventil som ger olika kraft till fram- respektive bakaxel. Denna på/av-funktion i ett ABS-system ger den karaktäristiska knattrandet om man bromsar hårt och revolutionerade bromssystemen när det introducerades, Brembos nya system spås bli lika revolutionerande.

Det nya systemet kallas Sensify och utnyttjar Artificiell Intelligens, AI, för att hantera bromskraftens fördelning men använder sig inte av hydraulik på samma sätt som nuvarande system. I Sensify används två styrenheter, elektromekaniska ställdon, som har en snabbare reaktionstid jämfört med ett hydraulsystem. Eftersom varje hjul bromsas helt individuellt kan man få godtycklig procentsats av bromskraften till vilket hjul som helst. Hela systemet kontrolleras sedan digitalt med hjälp av mjukvara och prediktiva algoritmer. På så sätt kan systemet till skillnad från ABS minska bromskraften innan ett hjul låst sig och undviker den instabilitet som ett obromsat hjul kan ge när ABS:en slår till.

Det innebär att Sensify inte längre kan ses som individuella delar utan blir en helhet där AI hela tiden spelar en aktiv roll. Nyligen infördes även krav på autobroms på alla nya bilar i EU och sammantaget innebär nyheterna att bromseffekten ytterligare förbättras och tar över en del av förarens roll. Resultatet blir mer exakt hantering av fordonet och förväntas leda till förbättrad säkerhet.

Sensify känner även av varje hjuls bromstemperatur och minskar kraften på det hjul som eventuellt är överhettat och ökar de övrigas.

Det nya systemet ska redan 2024 finnas på vissa premiumbilar och beräknas vara standard 2030.

– I lätta och tunga lastbilar, där skillnaden i totalvikt mellan ett tomt och ett fullastat fordon är mycket större än i personbilar, erbjuder Sensify ännu större fördelar avseende säkerhet och ägandekostnad, säger Brembos vd Daniele Schillaci i en kommentar.

När emissionskraven skärps 2025 i och med euro-7 kommer även partikelutsläppen från bromssystemen att mätas enligt den nuvarande preliminära informationen. Ett system som detta där aldrig mer bromskraft än den som är nödvändig används kommer att bidra till lägre slitage och därmed minskade partikelutsläpp. Brembo är en av de ledande tillverkarna av bromssystem och erbjuder allt från bromsskivor, belägg och bromskaliprar.

Dela gärna!

Annons:

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


Skräppostfilter 38 − = 28