
Den har blivit utnämnd till världens vackraste kanal men det är bara en mil som är grävd, resten är naturligt sjösystem. Och det är här i Håverud vid Vänerns västra del som den framstår i all sin tekniska prakt. Här korsar järnväg, väg och sjöfarten varandra i en planskild korsning som saknar motstycke i Europa och platsen har blivit vida känd. Järnvägsbron stod klar 1925 och den första vägbron 1938, den andra 1987, men den spektakulära akvedukten redan 1868 efter fyra års arbete då den invigdes av kung Carl XV.
1992 fick vägen utmärkelsen “Vackra vägars pris 1992”, ett pris från Vägverket för den vackraste nybyggda eller ombyggda vägen. Utsikten här uppifrån över akvedukten och utloppet är mycket spektakulär och självklart ska du titta i tidtabellen när du kan räkna med att se någon båt passera. Det är fyra rederier som har passagerartrafik som passerar Håverud och har du tid ska du naturligtvis ta en tur med någon av dessa. Tänk på att kolla att kanalen är öppen för båttrafik om du kommer tidigt alternativt sent under säsongen. Högst upp på berget, ovanför broar och akvedukten, finns en utkikspunkt som är lätt att missa. Den finns skyltad och när du kommer till Håverud stannar du till här innan du åker ner i det lilla samhället med måttliga 150 bofasta.
Egentligen var idén att bygga en akvedukt här galen. Att bygga ihop sjösystemet till en drygt 25 mil lång farled med 31 slussar och en höjdskillnad på 59 meter lät sig göras men i Håverud tornade problemen upp sig. Klippväggarna är branta, forsarna vilda och de tidiga ritningarna visade att man skulle behöva lasta om och ta sig förbi Håverud med hjälp av hästdriven järnväg. Det lät inte som någon gynnsam utgångspunkt men Nils Ericson som varit lärling till Baltzar von Platen, hade lösningen. Han föreslog en akvedukt i plåt kombinerat med ett slussystem vilket skulle tämja naturens krafter. Ingen annan än denne välrenommerade man som var en erkänt duktig kanal- och järnvägsbyggare skulle kunnat övertyga någon om en så udda lösning. Men hans lösning blev verklighet. Före detta bygge var han en auktoritet, efter blev han legendarisk.
Kanalen byggdes för att skapa ett bra transportsystem i tider av union med Norge vilket gjorde Dalsland geografiskt centralt placerat, men inte långt efter den stod klar var det dags för nästa stora transportrevolution. Järnvägen gjorde kanalen närmast överflödig och början på den era av passagerartrafik och ännu senare fritidsbåtar inleddes.
Kanalens stora sevärdhet är Akvedukten i Håverud. Den var en genialisk lösning på ett stort problem. Det verkade inte möjligt att bygga kanal och slussar här på grund av den mjuka berggrunden och den djupa kanjonliknande dalen där älven störtade fram och nu skapar en av Sveriges brantaste slusstrappor.
Akvedukter brukar annars förknippas med Romarriket vackra konstruktioner i sten men här tillverkades en 33,5 meter lång plåtränna, hophållen med 33 000 nitar. Inte en enda har hittills behövt bytas ut.
Plåtrännan som tillverkad på Bergsunds Mekaniska Verkstad i Stockholm passades in mellan klippväggarna, knappast lika vackert som Romarnas konstruktioner men definitivt lika spektakulär och ett ingenjörstekniskt mästerverk. I närheten av Håverud ligger bruksorten Borgvik där det tillverkades plåt. Det är klarlagt att Borgvik exporterade nitar till Eiffeltornet och sannolikt levererade Borgvik även plåt till Bergsunds Mekaniska Verkstad. Det är orsaken till att det emellanåt framhålls att akvedukten är tillverkad av “samma” plåt som Eiffeltornet.
Längst ner hittar du Dalslands center där du hittar turistinformation, utställningar och konsthantverk. På kanalmuseet kan du se ortens historia, om barn, kvinnor och män samt deras liv vid älvarna, sjöarna och Dalslands kanal, från 1800-talets jordbruk till dagens pappersbruk där det byggts upp miljöer som visar livet under de olika epokerna. Är du ockult kan du även läsa mer om slussvakten som släppte igenom ett spökskepp, och i sin panik inte stängde slussen. Idag är det kanske färre som tror på sådana spökhistorier men historian kan ändå bli ett intressant samtalsämne när du njuter på någon av de de restauranger och caféer som finns i nedre hamnområdet. Härifrån utgår även båtturerna och det bör du absolut prova på. På båtarna kan du njuta av en trevlig middag, allt medan det fantastiska landskapet stilla passerar. Återresan sker med rälsbuss och sover gör du förmodligen i ditt mobila boende.
Platsen är lika naturskön som den förförande vackra naturen i Dalsland, de som reser mycket brukar framhålla att landskapet är som hela Sverige i miniatyr, Sjöarna avlöser varandra, inget annat landskap är lika sjörikt.
Om du inte är rädd för smalare vägar ska du absolut åka runt den lilla sjön som ligger öster om Håverud, Upperudsvägen, när du åker vidare. Det är ett par mil innan du kommer ut på stora vägen igen och scenerierna är väl värda den korta omvägen. Är du äventyrlig kör du norrut på Brudfjällsvägen men observera att den förvisso är mycket omtalad och vacker men samtidigt väldigt smal, backig och kurvig.
Passa även på att se Köpmannebro där kanalen börjar.
Var
Sväng av E45 vid Mellerud
GPS: 58°49’17.1″N 12°24’37.9″E
Det finns en camping i Håverud som du hittar här.

Bildcred: Mellerud
Bli först med att kommentera