Åka utomlands? Det här behöver du ha med!

Annons:

Att åka utomlands ger massor av trevliga minnen och är en lisa för själen men vad måste man tänka på? Ingenting? Riktigt så enkelt är det inte.

Måste tas med, kanske inte för gränskontrollen men du måste kunna legitimera dig om något händer

Att passera gränsen kräver pass eller nationellt ID-kort. Det känner nog alla till samt att dessa dokument i stort sett aldrig kontrolleras vid gränspassagen. Skulle du av något skäl bli kontrollerad av polisen utomlands ska de dock finnas till hands.

Körkortet måste du förstås ha med

Körkortet gäller på samma sätt som i Sverige. Men trots körkortsdirektivet som är gemensamt för hela EU/EES råder olikheter och omfattas du av de så kallade farfarsrättigheterna är det lite krångligare. Den viktigaste regeln för oss med husbil är att ett nytaget körkort inom EU har en totalviktsgräns på 3,5 ton.

Håller sig din husbil under denna totalvikt kan du susa vidare utan problem. Kombinationen där husbilens totalvikt överstiger 3,5 ton med ett B-kort utfärdat tidigare än 1 juli 1996 kan ge vissa problem. I andra länder är detta inte tillåtet för deras körkortsinnehavare utan kräver C1 om totalvikten är under 7,5 ton annars krävs C. Det är därför det kan bli problem.

Den här kan faktiskt vara en husbil

Svenska fysiska körkort saknar viss information, som att farfarsrättigheten gäller och inte upphört om körkortet blivit återkallat efter den 1 juli 1996. Det gillade inte norrmännen som bötfällde några svenskar som med giltigt körkort kört en husbil över 3,5 ton. Olovlig körning menade de, Sverige protesterade till Europadomstolen och fick rätt men de som bötfällts friades aldrig. Oavsett land är problemet detsamma. Norrmännen hävdade att körkortet måste visa att innehavaren har rätt att köra fordonet ifråga. I princip var deras invändning helt korrekt.

Husbilar i Sverige är till 95 procent registrerad som personbil klass II. Det är en nationell fordonsklass som enbart finns i Sverige. När det gäller körkortsdirektivet gäller B-kortet enbart för internationellt erkända fordonsklasser. Även där hade norrmännen en poäng. En personbil inom EU får inte väga mer än 3,5 ton, en husbil i Sverige som är registrerad som personbil klass II kan i princip väga hur mycket som helst. Vi leker med tanken att den väger 60 ton och ser ut som en buss eftersom den i andra länder också är en buss. Detta har den utländska polisen sällan en aning om och tror du kör olagligt och du kan hamna i ett bevisproblem. Tidigare fanns dokument på Transportstyrelsens hemsida som man kunde skriva ut. Dessa är borttagna men HRF har de fortfarande. Kör du en tung husbil på B-kort bör du skriva ut dessa.

Det är viktigt att du kollar respektive länders hastighetsgränser, husbilar över 3,5 ton har som regel lägre tillåten hastighet än den skyltade. Även motorvägsavgifter skiljer mellan tung och lätt husbil. Tänk även på överlast, i vissa länder kan det bli riktigt dyrt.

Glöm inte registreringsbevisets blå del. Förvara aldrig den gula i bilen

Du måste ha ditt fysiska registreringsbevis, den blå delen, med dig och även ditt försäkringsbrev. Det finns inget krav på besiktningsprotokoll men är ingen nackdel att ha till hands. Skriv även upp telefonnumret till ditt försäkringsbolag, de har ofta ett separat nummer om du ringer från utlandet.

Ta även med en skadeblankett. Den är gemensamt utformad för alla försäkringsbolag i Sverige samt även använd i övriga Europa. Glöm inte att fota av motpartens ID och körkort samt att ta tydliga foton på trafiksituationen med vägar, skyltar etc. Självklart ska även de fordonsskador som finns dokumenteras och även motpartens registreringsskylt. Om motparten vägrar att fylla i blanketten bör du kontakta polisen.

Det är viktigt att du har Försäkringskassans blå sjukvårdskort, EU-kortet, med dig. Har du det inte kan du tvingas lägga ut för sjukhusräkningen själv. Det går att få ett tillfälligt tillstånd om du eller vårdgivaren kontaktar Försäkringskassan men allt blir enklare om du har EU-kortet. Glöm inte att höra med ditt försäkringsbolag om vad som ingår, oftast i hemförsäkringen, om du blir sjuk. Vem kör hem din husbil om föraren blir akut sjuk? Kan eller får båda, om ni åker som ett par, köra husbilen eller husvagnsekipaget?

För din egen skull, skriv upp alla viktiga telefonnummer, inklusive sjukkassa, närmaste anhöriga, försäkringsbolag, kreditkortsbolagens spärrserrvice och liknande på en separat lapp som du lägger på något smart och dolt ställe. Blir din telefon stulen försvinner även din telefonbok, därför är det bra att ha det separat och gärna även en kopia på ditt kreditkorts framsida, pass och körkort och lite kontanter, det kan spara mycket bekymmer om plånboken blir stulen. Tänk på att ditt bankID försvinner med en stulen telefon. Det är inte risken för stölder som är större men de praktiska problemen blir det när du inte är hemmavid.

Vissa länder kräver dubbla varningstrianglar

Många länder har krav på viss utrustning och det gäller även utlandsregistrerade bilar. Som exempel måste du i Estland ha brandsläckare, i Tyskland första-hjälpen och i Frankrike dekal för döda vinkeln.

I Frankrike krävs dessa dekaler

Det mesta av det här är utmärkt utrustning även i Sverige så lägg in det i din husbil och ha det alltid med dig.

  • Brandsläckare
  • Första hjälpen
  • Varningsväst
  • Dubbla varningstrianglar
  • Kolla dekalkrav
  • Miljözonsmärkning
  • Registreringsbevisets blå del
  • Försäkringsbrev
  • Skadeanmälningsblankett för krock
  • Pass/ID
  • Sjukvårdskortet från Försäkringskassan, EU-kortet
  • Har du husdjur med dig, kolla dokumentkrav
  • Covidpass
  • Om du åker över Öresundsbron är det oftast billigast att lösa årskort

Det mesta i övrigt följer samma krav som i Sverige.

Varningsväst krävs i vissa länder och den ska du kunna nå från förarplatsen

Att vara förberedd är inte samma sak som att tro att det händer.

Bildcred huvudbild: Wikimedia / Mattias Persson

Dela gärna!

Annons:

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


Skräppostfilter + 38 = 43